Příběh

Dobrý den, jmenuji se Lenka Štecherová. Ráda bych se s vámi podělila o můj osobní příběh. Možná se vám budou zdát některé pasáže podobné situacím, které zažíváte každý den. Možná vás příběh inspiruje a motivuje také metodu AIT vyzkoušet.

Štěpáne, podej mi prosím tě to červené autíčko.
Filípku přines Štěpánovi míč.
Ukaž, kde je sluníčko.
Nic.


Na kluky nezabíraly jednoduché pokyny, ani kouzelné slovíčko prosím. A co víc. Ani jejich schopnost se vyjadřovat, nebyla stejná jako u vrstevníků. Jediné na co reagovali vždy a bez selhání byla televize. Tedy spíše zvuky z televize. Začínala jsem si dělat starosti. Klukům bylo přeci jen už 18 měsíců a to by už podle kdekteré příručky měli pokyny zvládat.

I když někteří moji známí mě ujišťovali, že jsou to přeci kluci a ti jsou vždy pomalejší. Navíc. Jednovaječná dvojčata. A o těch se říká, že mají často mezi sebou svou vlastní řeč a tím pádem, je k mluvení nic nenutí.

Ale znáte to. Já jako matka jsem cítila, že je problém jinde. Zamýšlela jsem se. Nereagují na pokyny, nemluví. Proč? Že by špatně slyšeli? Možná. A tak jsem se rozhodla s nimi absolvovat vyšetření sluchu. Výsledek mě překvapil. Vše bylo v pořádku. Nedalo mi to. A tak jsem začala hledat na internetu podobné případy. Dočetla jsem se, že problém nemusí být ve funkci ucha jako takového, ale v následném zpracování zvukové informace. Tato informace mi přišla zajímavá a tak jsem sbírala informace dál. Jak kluci rostli, začalo být zřejmé, že mají problém v rozlišování podobně znějících slov. Jejich problém je tedy nejen v řeči, ale i v samotném porozumění. Díky mému neutuchajícímu shánění informací co s kluky, jsme objevila tzv. poslechové metody. Konkrétně metodu AIT, která se zpracováním sluchové informace souvisí.

Začala jsem proto zjištovat o AIT další informace. Našla jsem článek který pojednával o účinnosti AIT. Článek vydal Autism research institute, který jsem již znala a měla na něj dobré reference. Z článku je patrné, že tento institut považuje AIT za přínosnou terapii. Pak následovalo pročtení několika příběhů dětí, které AIT absolvovaly a byla jsem rozhodnuta to zkusit. 

Rozhodnout se, že chci AIT zkusit, však nebylo to nejsložitější, co jsem musela udělat. Metodou AIT jsem sice byla nadšena, ale následovalo zjištění, že pokud chci poslechový trénink AIT vyzkoušet, musela bych s dětmi jet do zahraničí. Jaké zklamání. Cesta do zahraničí byla v mé situaci nemyslitelná. Nechtěla jsem se však vzdát. Nakonec jsem metodu AIT vystudovala a rozhodla se ji zprostředkovat dalším dětem.